راهکارهای بدیع دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت تولید/ پژوهش‌های عمیق را به ظرفیت‌های رقابتی تبدیل کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان عنوان کرد: ظرفیت‌های این دانشگاه همراه با راهکارهای بدیع در خدمت صنعت، تولید و صادرکنندگان است و باید از طریق حرفه‌آموزی دانشجویان نقش ویژه‌ای در تأمین نیروی انسانی متخصص کشور داشته باشیم.
۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۹ کد : ۸۲۶۹ اخبار تصویری اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۴۹
راهکارهای بدیع دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت تولید/ پژوهش‌های عمیق را به ظرفیت‌های رقابتی تبدیل کنیم

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ سال ۱۳۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده بود به پایان رسید و به تاریخ پیوست و هر اقدامی از سوی مسئولان و مردم برای تحقق شعار این سال صورت گرفته بود با تلخی ویروس کرونا سرانجام خوبی نداشت؛ اما رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۰ را نیز به شعار تولید اختصاص دادند و اینکه چرا چند سالی است شعار سال به حوزه اقتصادی اختصاص پیدا کرده، موضوعی است که باید بررسی شود. سال جدید که با شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده، تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها، بسیج، سپاه، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، نیروهای مردمی و ... باید پای کار بیایند.

دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا رسالت بسیار سنگینی دارد و به‌عنوان نهاد نخبه‌پرور باید سهم بیشتری در تحقق شعار سال داشته باشد، کمااینکه در سال ۱۳۹۹ هم با تولیدات پژوهشی و اختراع مخترعان خود که در مواردی جزء معدود اختراعات حوزه خاورمیانه و ایران بود به‌خوبی توانست نقش خود را ایفا کند. امسال هم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام نوروزی خود تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود بهره می‌‏گیرد تا برنامه ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود.

حال در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص واحدهای این دانشگاه در استان‌ها باید با کسب تجربه بیشتر از سال‌های گذشته و به میدان آوردن تمام ظرفیت‌های تولید علاوه بر اشتغالزایی دانشجویان توأم با تحصیل یا همان طرح پویش علاوه بر ایجاد شغل تکان اساسی به حوزه تولید بدهند و در راستای رونق، جهش و مانع‌زدایی‌ها از تولید حرکت کنند.

در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان دارای ظرفیت بسیار زیادی است که بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند گره‌های زیادی از مشکلات استان گیلان در حوزه تولید و اشتغال را بازکند.

بر این اساس، خبرنگار آنا برای بررسی و تحلیل شعار سال ۱۴۰۰ (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) با محور دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی را با محمد دوستار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان واحد رشت ترتیب داده است که مشروح آن در پی می‌آید.

آنا: با توجه به شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نقش و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در تحقق این هدف چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دوستار: مقام معظم رهبری در آغاز هر سال با نامگذاری‌هایی که نشان از واقعیت‌های موجود همراه با آینده‌نگری است، نقشه راه و مسیر توسعه کشور را مشخص می‌کنند. نامگذاری امسال با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نیز در همین  راستا انجام گرفت.

نامگذاری هر سال تعیین نقشه راه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی بوده که باید هماهنگ با یکدیگر و با نگاه سیستمی زمینه لازم برای تحقق این شعار را فراهم کنند.

مأموریت‌گرا و مسئله‌محور بودن رسالت مهم دانشگاه آزاد اسلامی

از سوی دیگر دانشگاه‌ها از ارکان مهم جامعه هستند که  از طریق آموزش، پژوهش و دانش‌بنیان کردن فعالیت‌ها و تولید فناوری می‌توانند برای تحقق این شعار نقش‌آفرینی کنند.

آنا: دانشگاه چگونه می‌تواند پشتیبان بخش تولید کشور و رفع موانع در این مسیر باشد؟

دوستار: مأموریت‌گرا و مسئله‌محوربودن، برخورداری از آموزش عمقی و پژوهش کاربردی انتظاری است که جامعه از دانشگاه در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دارد و باید تحقق پیدا کند.

وجود و حضور دانشگاه در جامعه باید برای مردم ملموس باشد. هر استانی دارای ظرفیت‌های نسبی و بالقوه‌ای است که باید از طریق آموزش و پژوهش‌های عمیق به ظرفیت‌های بالفعل و رقابتی تبدیل شوند، لازمه این کار مأموریت‌گرا کردن دانشگاه و سیستمی بودن فعالیت‌های آنهاست، به‌طوری که برآیند فعالیت‌های دانشگاه‌ها به یک هدف مشخص و معین باشد و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با توجه به مأموریت‌های ویژه‌ای که در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری دارد، می‌تواند مؤثرتر عمل کند.

آنا: دکتر طهرانچی در راستای تحقق شعار سال جدید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد تا برنامه‌ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود، ظرفیت و توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و استان گیلان را در این راستا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دوستار: دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد اجتماعی و برخوردار از شبکه‌ای نظام‌مند و قوی است و واحدهای این دانشگاه مکمل یکدیگر هستند و در راستای اهداف عالی تلاش می‌کنند.

ظرفیت‌های بزرگ نیروی انسانی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان مقاطع  مختلف تحصیلی، امکانات سخت‌افزاری، ساختمان‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، مزارع کشاورزی، مراکز رشد، سراهای نوآوری فناوران و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی نقش مؤثری در حوزه مطالعات موانع تولیدی در شرکت‌ها، صنایع مختلف، همپوشانی قوانین و مقررات، تعارضات در قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها دارند.

نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه اجرایی عملگرایانه است

این ظرفیت‌ها همراه با راهکارهای نو و بدیع باید در خدمت صنعت و صنعتگران، تولید و  تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد. دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از طریق مهارت و حرفه‌آموزی نقش ویژه‌ای در تأمین نیروی انسانی کارآمد و ماهر داشته باشد؛ چراکه در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری مفید خواهد بود.

آنا: در تحقق شعار جهش تولید چقدر موفق بودید؟

دوستار: سال ۱۳۹۹ سال جهش تولید نامگذاری شده بود و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان زیرساخت‌های خوبی در این زمینه فراهم کرد؛ ازجمله مأموریت‌گرا شدن استان‌ها، راه‌اندازی سراهای نوآوری، مراکز پژوهشی تحقیقاتی، عقد قراردادهای پژوهشی و فناورانه با صنایع، راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی، عقد تفاهم‌نامه‌های کاربردی بسترهایی است که مهیا شده و امیدواریم که نتایج آن به‌زودی در اختیار جامعه قرار بگیرد.

آنا: و سخن پایانی ...

دوستار: دانشگاه آزاد اسلامی با یک مجموعه بی‌نظیر از ظرفیت‌ها دارای سیستم کلان علمی و فناوری اجرایی کشور بوده و لازمه اصلی تحقق عملی شعار سال ۱۴۰۰ نگاه عملگرایانه در بدنه اجرایی بوده و بخشی‌نگری مانع توسعه همه‌جانبه است. دانشگاه آزاد اسلامی سعی دارد به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی با رویکرد حکمرانی خوب و داشتن دغدغه مسئولیت اجتماعی گام‌های مؤثری را در راستای تحقق شعارها و مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری بردارد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و استان گیلان به‌عنوان یک مجموعه علمی اثرگذار در جامعه که مورد اعتماد مردم، خانواده‌ها و دانشجویان است، ظرفیت بزرگی  دارد و باید از آن برای رفع معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استفاده کارآمدی کنند.

این دانشگاه خوداتکا و خودبنیان، مأموریت‌گرا، عملگرا، مسئله‌محور، تقاضامحور، مهارت‌محور  و حرفه‌آموز است و انتظار می‌رود که دولتمردان برای کارآمدکردن  و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن زمینه‌های لازم را  فراهم کنند.